Modele wdrażania e-learningu

Autor: Iwona Wieczorek

Autor wpisu

Iwona Wieczorek

Modele wdrażania e-learningu
20wrz

1. Korzystanie z e-learningu w modelu własnym, kiedy wszystkie niezbędne komponenty i systemy mamy zlokalizowane u siebie na serwerach, zarządzamy platformą e-learningową, kupujemy lub produkujemy szkolenia e-learningowe na własność lub w modelu licencji czasowej. Po prostu wszystko jest u nas. Taki model to świetne rozwiązanie dla firm, które:

  • widzą e-learning jako ważny element swojej strategii rozwojowej;
  • mają już za sobą pierwsze doświadczenia z e-learningiem;
  • znają zasady jego funkcjonowania;
  • są świadome korzyści, ale i ograniczeń, z którymi wiąże się korzystanie z tej metody;
  • mogą sobie pozwolić na przeznaczenie niemałego budżetu na powołanie wewnętrznego zespołu e-learningu (więcej o jego kompetencjach dowiesz się w kolejnych rozdziałach opracowania);
  • dysponują odpowiednim zapleczem technologicznym, aby od strony IT zapewnić funkcjonowanie rozwiązań e-learningowych lub chociaż nadzór nad nimi.

 

2. Korzystanie z e-learningu w modelu dzierżawionym (inne spotykane nazwy to model hostowany, ASP, SaaS), który polega po prostu na czasowym wynajęciu zarówno platformy LMS, jak i szkoleń od zewnętrznego dostawcy w zamian za okresowe opłaty. Jest to świetne rozwiązanie dla firm, które:

  • korzystają co prawda z e-learningu, ale jest to tylko jedna z wykorzystywanych metod, jest raczej uzupełnieniem niż głównym sposobem realizacji procesów rozwojowych;
  • nie mają jeszcze zbyt wielu doświadczeń z e-learningiem, chcą więc w bezpieczny (zarówno technologicznie, jak i finansowo) sposób spróbować, czy jest to dla nich odpowiednia metoda;
  • nie mogą przeznaczyć na e-learning zbyt dużego budżetu, ale doraźnie chcą korzystać z rozwiązania, które jest korzystniejsze kosztowo niż szkolenia stacjonarne;
  • nie są w stanie zapewnić wsparcia technologicznego dla e-learningu (serwery, wsparcie administratorów, systemy etc.), wszystkie kwestie technologiczne spoczywają bowiem po stronie dostawcy zewnętrznego.

 

Można również – dosyć często – spotkać się z modelem mieszanym – firmy dzierżawią platformy e-learningowe (nawet mocno zmodyfikowane i dostosowane do ich indywidualnych potrzeb) i jednocześnie zamawiają produkcję szkoleń dedykowanych (prawa własności są oczywiście po stronie zamawiającego), budując w ten sposób całkiem pokaźne biblioteki zasobów. To rozwiązanie z kolei to ciekawa alternatywa dla firm, które:

  • mają potrzeby w zakresie szybkiej dystrybucji dużej ilości wiedzy w organizacji (model rozproszony firmy jest tu idealnym przykładem) np. w zakresie wiedzy produktowej (sieci handlowe, producenci leków, producenci elektroniki etc.);
  • nie dysponują rozbudowanymi działami IT, nie mają więc możliwości utrzymywania infrastruktury e-learningowej – taniej jest ją po prostu wynająć niż kupić niezbędny sprzęt, dbać o jego dostępności i opłacać zespół informatyków odpowiedzialnych za jego utrzymanie.

Powiązane posty: Śniadanie z e-learning.pl – ... W jaki sposób ... Śniadanie z e-learning.pl - ...

Zapisz się na nasz newsletter!

Skontaktuj się z nami

Konsorcjum doradczo-szkoleniowe SA e-learning.pl

  • ul. Równoległa 4a
    02-235 Warszawa
  • tel. +48 22 37 63 011
    fax +48 22 37 63 033
  • office@e-learning.pl
× Ta strona używa cookie . Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki .