Firmy, które chcą korzystać ze szkoleń e-learningowych, stoją zazwyczaj przed dylematem: produkować szkolenia samemu czy zlecać je na zewnątrz? Uruchomić własną platformę czy może wydzierżawić ją od kogoś na określony czas? Tak postawione pytania zmuszają do zastanowienia się, jaki model korzystania z platformy i zasobów wdrożyć w firmie, tak aby przy minimalnych kosztach (również osobowych) maksymalizować korzyści z e-learningu. W zależności od sytuacji firmy, jej struktury, potrzeb rozwojowych, modelu biznesowego, kompetencji pracowników czy budżetu można zastanawiać się nad kilkoma opcjami.
Model nr 1. Korzystanie z e-learningu w modelu własnym
To sytuacja, w której wszystkie niezbędne komponenty i systemy mamy zlokalizowane u siebie na serwerach, zarządzamy platformą e-learningową LMS (ang. Learning Management System), kupujemy lub produkujemy szkolenia e-learningowe na własność lub na licencji czasowej. Po prostu wszystko jest u nas. Taki model to świetne rozwiązanie dla firm, które:
Model nr 2. Korzystanie z e-learningu w modelu dzierżawionym
Inne spotykane nazwy to model hostowany, hosting, ASP, SaaS. Polega po prostu na czasowym wynajęciu zarówno platformy LMS, jak i szkoleń od zewnętrznego dostawcy w zamian za okresowe opłaty. Mówiąc krótko – kupujemy dostęp w abonamencie.
Jest to świetne rozwiązanie dla firm, które:
Model nr 3. Korzystanie z platformy i zasobów w modelu mieszanym
Można również – i to dosyć często – spotkać się z modelem mieszanym: firmy dzierżawią platformy e-learningowe (nawet mocno zmodyfikowane i dostosowane do ich indywidualnych potrzeb) i jednocześnie zamawiają szkolenia dedykowane (wówczas prawa własności należą oczywiście do zamawiającego), tworząc w ten sposób całkiem pokaźne biblioteki zasobów.
To rozwiązanie z kolei to ciekawa propozycja dla firm, które:
Ważne uzupełnienie – żaden z tych trzech modeli nie jest ani gorszy, ani lepszy od innych. Każdy z nich jest – a przynajmniej powinien być – dopasowany do potrzeb firmy, która z niego korzysta. I w każdym z tych modeli można skutecznie kształcić pracowników i rozwijać ich kompetencje.
Treści, na które warto zwrócić uwagę
Jednym z problemów związanych ze szkoleniem pracowników (także e-learningowym) jest ich umiejętność i zdolność zapamiętywania informacji prezentowanych w trakcie kursu. Dlatego w e-learningu świetnie […]
Na potrzeby warsztatów z metodyki e-learningu, które od lat prowadzę ukułam sobie termin opresyjny e-learning. Być może coś podobnego funkcjonuje na rynku – […]
6 października marka e-learning.pl zoorganizowała pierwszą edycję konferencji pt. E-learning w biznesie. Konferencja miała – oprócz dziesięciominutowego wystąpienia rozpoczynającego wydarzenie […]