Szkoleń w formie e-learningu jest coraz więcej, ale czy ich ilość przekłada się na jakość? Czy na pewno szkolenia, w których możemy wziąć udział są dobrze przygotowanei zrealizowane? Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy tworzeniu szkoleń?
Błędy popełniane podczas realizacji szkolenia mogą występować na wielu etapach. Te, które powstają podczas etapów planowania oraz realizowania szkolenia to:
złe rozpoznanie potrzeb osób szkolonych/organizacji – dobra identyfikacja potrzeb szkoleniowych to podstawa stworzenia wartościowego szkolenia;
schematyczność i ogólność – lepsze szkolenie, to szkolenie dopasowane do konkretnej potrzeby edukacyjnej – mniej a konkretniej i bardziej użytecznie;
czas na realizację szkolenia – pamiętajmy, że szkolenie powinno absorbować uczestnika na nie więcej jak ok. 45 minut. Nasz mózg jest wstanie efektywnie przyswoić określoną (ograniczoną) ilość informacji, potrzebuje też czasu na regenerację;
przeładowanie animacjami – pamiętajmy aby podczas projektowania szkolenia zadbać o jego atrakcyjność wizualną. Jednak zbyt dużo animacji na ekranie może rozpraszać odbiorcę przed przyswojeniem treści zawartej na ekranie więc umiar jest wskazany;
spójność wizualna – pamiętajmy, by w szkoleniu używać jednego rodzaju czcionki w dwóch (maksymalnie trzech) wielkościach. Kolorystyka powinna zamykać się w zakresie czterech stonowanych kolorach, aby ekrany były spójne ze sobą pod względem wizualnym;
przeładowanie informacji na ekranie – pamiętajmy aby ekran był schludny, uporządkowany, elementy rozłożone w sposób przemyślany, jedna wiadomość na ekranie w zupełności wystarczy;
rozmieszczenie informacji na ekranie – rozkładając informację na ekranie można posłużyć się zasadą złotego podziału używaną w fotografii. Staraj się umieszczać najważniejsze elementy na liniach sprawi to że odbiorca zwróci na nie uwagę, nie będzie musiał szukać informacji na ekranie;
błędy w tekstach – pamiętajmy a by teksty zawarte w szkoleniu były poprawne pod względem (ortografii, interpunkcji, błędach edytorskich – bękarty, wdowy i sieroty);
przejrzystość szkolenia – warto w szkoleniu zawrzeć informację, podpowiedzieć uczestnikowi gdzie kliknąć aby przejść dalej, gdzie może znaleźć menu, lub załączniki potrzebne w trakcie szkolenia. Takie informacje ułatwią mu poruszanie się po szkoleniu;
próbka szkolenia – pamiętaj o stworzeniu próbki szkolenia aby zleceniodawca mógł się zapoznać z szkoleniem, nanieść uwagi, zmiany, zaakceptować wersję do produkcji.
Mam nadzieję że pomoże wam to w eliminacji błędów i pozwoli na przygotowanie dobrego, poprawnego szkolenia e-learningowego, które będzie dobrze odebrane przez uczestników.