Wciąż postępująca cyfryzacja naszego życia sprawia, iż dziś naprawdę trudno jest wyobrazić sobie proces nauczania bez urządzeń mobilnych i Internetu. Coraz większą rolę w edukacji szkolnej/uniwersyteckiej/firmowej odgrywają materiały multimedialne: aplikacje, nagrania wideo i audio, zasoby osadzone w rzeczywistości wirtualnej. E-learning jest w fazie ciągłego i dynamicznego rozwoju (w zakresie technicznym, merytorycznym i metodycznym), dlatego też już jakiś czas temu pojawiła się konieczność jego strukturyzacji i systematyzacji. W Stanach Zjednoczonych stworzono system – Instructional Design (ID), w ramach którego powstały metodyczne modele nauczania zdalnego dotyczące projektowania narzędzi i procesów dydaktycznych, sposobów przekazywania wiedzy, jej sprawdzania i ewaluacji (np. model Addie, model Kempa, model Hannafina i Pecka). Ich głównym założeniem jest zasada, iż należy przestrzegać określonych etapów pracy nad szkoleniem e-learningowym.
Najbardziej znany model ID to ADDIE. Jego nazwa składa się z pierwszych liter wchodzących w ten model etapów:
Analyze – analiza
Design – projektowanie
Develope – rozwój
Implement – implementacja
Evaluate – ewaluacja.
Niekiedy przed wdrożeniem szkolenia tworzony jest jego prototyp, dzięki czemu możliwe jest przeprowadzenie testów, wczesne wykrycie błędów, naniesienie poprawek. Jest to tzw. wzbogacony model ADDIE.
Po etapie ewaluacji i poprawieniu błędów możemy ponownie przejść do fazy analizy i rozpocząć cały proces od nowa. Praca nad szkoleniem e-learningowym, według zasad i sekwencji określonych przez model metodyczny, np. przez model ADDIE, sprzyja tworzeniu skutecznych rozwiązań, oszczędności czasu osób pracujących nad projektem oraz wydajności ich pracy.
Treści, na które warto zwrócić uwagę
Jednym z problemów związanych ze szkoleniem pracowników (także e-learningowym) jest ich umiejętność i zdolność zapamiętywania informacji prezentowanych w trakcie kursu. Dlatego w e-learningu świetnie […]
Na potrzeby warsztatów z metodyki e-learningu, które od lat prowadzę ukułam sobie termin opresyjny e-learning. Być może coś podobnego funkcjonuje na rynku – […]
6 października marka e-learning.pl zoorganizowała pierwszą edycję konferencji pt. E-learning w biznesie. Konferencja miała – oprócz dziesięciominutowego wystąpienia rozpoczynającego wydarzenie […]