W świecie mediów społecznościowych informacje o standardzie obsługi klienta i wpadkach dostawców cieszą się dużą popularnością. I słusznie. Jednak podobna sytuacja nie jest dobra dla żadnej ze stron – dostawca co prawda ma powód do wstydu (i wiele innych problemów), ale klient nie otrzymuje tego, co jest mu potrzebne. Jak zatem zachowanie klienta wpływa na przebieg projektu e-learningowego i finalny efekt? Poniżej krótki subiektywny przepis na bezawaryjną współpracę z dostawcą e-learningu
Wybierz właściwą firmę e-learningową, czyli:
- Poproś o dostęp do klientów referencyjnych i sprawdź doświadczenie potencjalnego dostawcy, a także zapoznaj się z przykładami projektów zrealizowanych przez niego w obszarze, który cię interesuje. Nawet na tak niewielkim rynku występują specjalizacje – firma, która wdraża platformy, niekoniecznie przygotuje świetny kontent, i na odwrót.
- Pytaj o prezentację możliwości w trakcie procesu zakupowego, poproś o wersje demonstracyjne, testowe, triale, przykłady konwencji graficznych, w których realizowane są e-kursy. Im lepsze masz wyobrażenie na temat możliwego efektu końcowego, tym lepiej dla Ciebie i projektu. Pytaj, pytaj, pytaj!
- Sprawdź dokładnie zapisy umowy. Czy szkolenie, które zamawiasz, lub licencja, którą kupujesz, mają okres gwarancji? Jak długi? Jaki jest deklarowany czas reakcji dostawcy na zgłoszone wady lub usterki (zawsze przecież mogą się zdarzyć). Czy umowa gwarantuje stawkę za aktualizację treści? Czy dostawca przekazuje pliki źródłowe? Te i inne prawne drobiazgi mogą mocno skomplikować proces eksploatacji kursów czy systemów.
- Bądź szczególnie czujny, jeżeli dostawca oferuje zbyt niskie ceny czy zbyt krótkie terminy. Dobre szkolenie to nie tylko linijki kodu, to zaszyta w ekranach lub wideo metodyka, idea, pomysł, kreacja, a to kosztuje. Z kolei terminy kilkakrotnie krótsze niż u konkurentów mogą być nierealne i możliwe, że powstały wyłącznie na użytek procesu sprzedażowego. A później to się zobaczy…
Dowiedz się jak najwięcej na temat zasad prowadzenia projektu e-learningowego, metodyki e-learningu i zawartości merytorycznej – im więcej wiesz, tym bezpieczniej się czujesz w projekcie.
- Pytaj o harmonogram i kartę projektu, czas realizacji poszczególnych etapów, sposób dostarczenia scenariusza czy odbioru zrealizowanego modułu. Upewnij się, czy w harmonogramie masz wystarczająco dużo czasu na akceptację! Jeżeli jesteś kierownikiem projektu – doprecyzuj z przełożonym zakres swojej odpowiedzialności, tak aby nie okazało się, że zaakceptowany przez ciebie scenariusz musi zostać zastąpiony kolejną wersją po tym, jak pokazałeś go szefowi. To wydłuża czas i zwiększa koszty.
- Dopytaj dostawcę, jak wygląda proces produkcji szkolenia e-learningowego – mogą się one lekko różnić u poszczególnych dostawców, ale dobrze jest szczegółowo omówić etapy prac i ich efekty. Dowiedz się, jakiego zaangażowania oczekuje dostawca od Ciebie. Lepiej, żebyś miał świadomość, ile pracy musisz włożyć w projekt.
- Oceń realnie, czy wystarczająco dobrze znasz metodykę szkoleń e-learningowych lub m-learningowych. Jeżeli nie – dopytaj, jakie elementy angażujące przewidywane są przez dostawcę, jaka metodologia znajdzie zastosowanie w szkoleniu, poproś o spójną koncepcję, w której zostaną opisane nie tylko podział treści, ale także typy ćwiczeń i rodzaje testów, proponowana konwencja graficzna etc.
- Jeżeli zlecasz przygotowanie i wdrożenie platformy, zagwarantuj sobie wsparcie ze strony swojego działu IT. Poproś o przydzielenie osoby odpowiedzialnej za część technologiczną projektu. Modeluj system, współpracując z dostawcą. Szczegółowo konsultuj przeznaczenie systemu i omawiaj wspierane procesy z biznesowym właścicielem tematu.
- Zaplanuj wykorzystanie niezbędnych zasobów. Jeżeli w projekcie konieczny jest udział ekspertów merytorycznych, sprawdź wcześniej, z czyich usług możesz skorzystać, i określ, na jaką formę współpracy i jakie zaangażowanie w projekcie liczysz. Doprecyzuj także zakres ich decyzyjności, tak aby było jasne, kto za co odpowiada.
- Ustal z dostawcą, jak będzie przebiegać wasza komunikacja. Znacznie ułatwisz i sobie i jemu realizację projektu.