W świecie mediów społecznościowych informacje o standardzie obsługi klienta i wpadkach dostawców cieszą się dużą popularnością. I słusznie. Jednak podobna sytuacja nie jest dobra dla żadnej ze stron – dostawca co prawda ma powód do wstydu (i wiele innych problemów), ale klient nie otrzymuje tego, co jest mu potrzebne. Jak zatem wybór dostawcy wpływa na przebieg projektu e-learningowego i finalny efekt? Poniżej znajdziesz subiektywny przepis na bezawaryjną współpracę z dostawcą e-learningu.
Sprawdź doświadczenie. Zapytaj o klientów referencyjnych i przykłady zrealizowanych projektów. Nawet na stosunkowo niewielkim rynku e-learningowym występują specjalizacje – firma wdrażająca platformy niekoniecznie przygotuje świetny kontent, i odwrotnie.
Testuj przed zakupem. Poproś o demonstracje, wersje próbne, przykłady konwencji graficznych czy przykładowe kursy. Im lepiej rozumiesz możliwości dostawcy, tym łatwiej unikniesz nieporozumień.
Zwróć uwagę na zapisy umowy.
Ostrożnie z super ofertami. Jeśli cena jest znacznie niższa niż u konkurencji lub termin realizacji wydaje się nierealnie krótki – zachowaj czujność. Dobre e-learningowe rozwiązanie to nie tylko kod, ale też metodyka, pomysł i kreacja, a to wymaga czasu i budżetu.
Ustal sposób zarządzania danymi i integralność treści. Coraz częściej kursy wykorzystują sztuczną inteligencję do personalizacji ścieżek szkoleniowych. Jeśli dostawca oferuje rozwiązania AI lub przechowuje treści w chmurze, upewnij się, że:
Zadbaj o przejrzysty harmonogram i podział odpowiedzialności.
Zrozum proces produkcji szkolenia. Firmy mogą mieć różne podejścia do tworzenia kursów – omów szczegółowo etapy i efekty prac. Dowiedz się, jakiego zaangażowania oczekuje dostawca od Ciebie i zespołu.
Pamiętaj o metodyce e-learningowej. Jeśli nie masz doświadczenia w tworzeniu kursów, dopytaj o:
Zapewnij wsparcie IT i zgodność z systemami organizacji. Jeśli wdrażasz platformę LMS, skonsultuj się z działem IT i biznesowym właścicielem systemu. Zadbaj o:
Planuj wykorzystanie zasobów.
Zadbaj o bezpieczeństwo danych i ich trwałość. Jeśli kursy przechowywane są w chmurze, zapytaj dostawcę o:
Ustal jasne zasady komunikacji. Przed rozpoczęciem współpracy określ:
Wybór dostawcy e-learningu to nie tylko kwestia budżetu i atrakcyjnych ofert. Równie ważne są aspekty prawne (np. RODO, bezpieczeństwo danych), jakość metodyczna oraz realne warunki współpracy. Świadome podejście do wyboru i zarządzania projektem pozwoli uniknąć niespodzianek oraz zapewni sprawne wdrożenie efektywnego rozwiązania.
Treści, na które warto zwrócić uwagę
Jednym z problemów związanych ze szkoleniem pracowników (także e-learningowym) jest ich umiejętność i zdolność zapamiętywania informacji prezentowanych w trakcie kursu. Dlatego w e-learningu świetnie […]
Na potrzeby warsztatów z metodyki e-learningu, które od lat prowadzę ukułam sobie termin opresyjny e-learning. Być może coś podobnego funkcjonuje na rynku – […]
6 października marka e-learning.pl zoorganizowała pierwszą edycję konferencji pt. E-learning w biznesie. Konferencja miała – oprócz dziesięciominutowego wystąpienia rozpoczynającego wydarzenie […]