06 maja 2020

Jak podejść do czasu w kontekście projektowania szkoleń i procesów e-learningowych?

Poznaj praktyczne wskazówki Autor: Iwona Wieczorek
czas

Warto pamiętać o kilku mocno praktycznych wskazówkach:

  • dziel treść na mniejsze elementy, możliwe do skonsumowania w 5-7 minut i tak buduj strukturę i podział szkolenia, by jego odbiorca miał szansę na naukę w przerwach między spotkaniami czy podczas porannej kawy;
  • precyzyjnie nazywaj zasoby, nawet te najkrótsze, taguj jej i ułatwiaj w ten sposób ich wyszukiwanie;
    jeżeli tworzysz szkolenie e-learningowe pamiętaj też, że każdy ekran powinien być indywidulanie nazwany i dostępny z poziomu spisu treści, tak by użytkownik szkolenia miał szansę znaleźć interesującą go treść,
  • daj swoim odbiorcom możliwość decydowania o tempie pracy ze szkoleniem, pamiętaj, że zbyt krótkie terminy nie sprzyjają motywacji i zaangażowaniu;
    daj możliwość nielinearnego wyboru treści, w myśl zasady just for me czyli uczę się tego co mi jest faktycznie potrzebne w tym momencie;
  • pomóż pracownikom odpowiednio zorganizować czas pracy z e-learningiem, ułatwiaj wyrobienie nawyków edukacyjnych (blokownie terminu w kalendarzu, powtarzalność nauki, sposób korzystania z zasobów online, wyłączenie powiadomień z social media);
  • zasugeruj pracę etapami, co sprzyja lepszemu uczeniu się niż udostępnianie dużych partii wiedzy, zresztą prawidłowo zaprojektowane szkolenia mają mechanizmy wspierające atomizację nauki: wyszarzanie już przerobionych partii materiału czy automatyczny powrót do ostatnio odwiedzonego miejsca;
  • porozmawiaj z menedżerami pracowników, którzy biorą udział w projekcie – wciąż jeszcze pokutuje przekonanie, że e-learning robi się sam, mimochodem. To właśnie menedżer powinien tak zorganizować pracę swoich podwładnych, by mieli oni czas na naukę;
  • pamiętaj o uwzględnieniu w harmonogramach projektowych wzmocnień, ich powtarzalności i częstotliwości, rozłożenie sesji w czasie sprzyja lepszemu uczeniu się niż ich kompresowanie;
    pamiętaj by udostępnić jasną instrukcję korzystania z platform i zasobów, tak, żeby uczestnik szkolenia nie tracił czasu i koncentracji na obsługę interface tylko skupił się na nauce.

Polecane

Treści, na które warto zwrócić uwagę