Po blended learningu, videolearningu, microlearningu, mobile-learningu, digital-learningu, audiolearningu przyszedł czas na… adaptive learning!
Adaptive learning – inaczej – nauczanie adaptacyjne, polegające na dopasowaniu całego procesu uczenia się do potrzeb, kompetencji i możliwości uczestnika e-szkoleń. Ogromną rolę w zastosowaniu adaptive learningu odgrywa sztuczna inteligencja, czyli zaawansowane rozwiązania programistyczne, złożone algorytmy oraz rozbudowane platformy e-learningowe.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której dwoje pracowników tej samej firmy musi podejść do e-szkolenia np. z obsługi komputera. Różnica między pracownikami polega na tym, że jeden z nich ma podstawową wiedzę o pakiecie MS Office, drugi zaś nie wyobraża sobie codziennej pracy bez Excela.
Oczywiste jest, że każdy z nich podejdzie do materiału z innym nastawieniem. Pierwszy z uczestników będzie potrzebował więcej czasu, aby na spokojnie wdrożyć się w temat, przećwiczyć zagadnienia, poznać terminy. Drugi – szybko przeklika szkolenie i po prostu „z marszu” podejdzie do testu zaliczeniowego.
Powyższy przykład pokazuje, że to uczestnicy szkolenia muszą się dostosować do programu kursu. W adaptive learningu chodzi o proces odwrotny: to właśnie rozwinięta infrastruktura informatyczna adaptuje się do tempa nauki, ustala kolejność, zakres materiału oraz trudność zadań do możliwości poznawczych każdego z kursantów.
Punktem wyjścia dla wszystkich uczestników jest ten sam poziom – początek szkolenia – jednak to system e-learningowy orientuje się, w jakiej kolejności i komu udostępniać kolejne porcje wiedzy.
Cele adaptive learningu to, po pierwsze, 1) dostarczenie właściwej wiedzy: koncentracja na zagadnieniach, z którymi uczestnik szkolenia ma trudności, oraz odpowiednie zaprogramowanie powtórek. Po drugie, 2) eliminacja znużenia materiałem – aby podawać uczestnikom treści nowe, ciekawe, dotąd nieznane. I po trzecie, 3) maksymalne spersonalizowanie procesu nauczania i uczenia się.
Adaptive learning wykorzystywany jest przede wszystkim w szkoleniach dla przedsiębiorstw. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji w biznesie: 1) można stworzyć jedno rozbudowane szkolenie, które „samo” będzie się dostosowywało do zróżnicowanych możliwości pracowników; 2) pracodawca może szybciej skorzystać z dopiero co nabytych kompetencji swoich podwładnych.
Podsumowując, korzyści płynące z adaptive e-learningu są niewątpliwe: ogólnie rzecz ujmując, uczestnik projektu e-learningowego otrzymuje szkolenie „szyte na swoją miarę”, a tok dydaktyczny jest na bieżąco maksymalnie indywidualizowany.
Istnieje jednak druga strona medalu: czy to nie jest przerażające, że zaawansowane maszyny i programy komputerowe coraz łatwiej rozpoznają nasze potrzeby? Człowiek niejako jest otoczony opieką sztucznej inteligencji. Pozostaje tylko pytanie: jak szybko opieka przerodzi się w dominację:)
Treści, na które warto zwrócić uwagę
Jednym z problemów związanych ze szkoleniem pracowników (także e-learningowym) jest ich umiejętność i zdolność zapamiętywania informacji prezentowanych w trakcie kursu. Dlatego w e-learningu świetnie […]
Na potrzeby warsztatów z metodyki e-learningu, które od lat prowadzę ukułam sobie termin opresyjny e-learning. Być może coś podobnego funkcjonuje na rynku – […]
6 października marka e-learning.pl zoorganizowała pierwszą edycję konferencji pt. E-learning w biznesie. Konferencja miała – oprócz dziesięciominutowego wystąpienia rozpoczynającego wydarzenie […]