Utrzymanie wysokiego poziomu trwałości wiedzy i potrzeba jej szybkiej aplikacji do praktyki biznesowej wpływa na kształt rynku szkoleniowego. Koniec podawczego modelu kształcenia, przejście w kierunku modelu 70-20-10 wymusza zmianę nie tylko oferty szkoleniowej i nawyków edukacyjnych. W ślad za tymi zmianami idzie dynamiczny rozwój obszaru digitalizacji procesów kodyfikacji wiedzy w organizacji, narzędzi wdrożeniowych, a więc m.in. aplikacji wspierających procesy implementacji.
Nie od dzisiaj wiadomo, że kluczowym elementem każdego procesu szkoleniowego jest zastosowanie pozyskiwanej na sali szkoleniowej czy w szkoleniach e-learningowych wiedzy w codziennych działaniach biznesowych. Stąd też duże zapotrzebowanie na różnego rodzaju zadania wdrożeniowe łączące materię szkolenia z praktyką biznesową, modele peer to peer, mentoring, sesje feedbackowe, czy dostęp do serwisów narzędziowych wspierających aplikację wiedzy w praktyce. Często są to serwisy mobilne oparte z jednej strony na dostarczeniu zatomizowanej, praktycznej wiedzy w formatach microlearningowych, z drugiej wyposażone w narzędzia typu push: różnego typu remindery, personalizowane komunikaty, podpowiedzi etc. Jeszcze do niedawna komunikacja w ramach tych narzędzi była w pełni zautomatyzowana, moderator predefiniował rodzaje i częstotliwość komunikatów, a użytkownik był po prostu ich biernym konsumentem. Skuteczność tego typu rozwiązań spada, odbiorcy automatycznych komunikatów zaczynają się na nie uodparniać. Odpowiedzią na tą są systemy wpierające procesy rozwojowe, głównie w modelu blended learning, w których automatyczna komunikacja jest zastępowana przez aktywność trenera, którego odbiorcy znają z sali szkoleniowej. Tego typu wsparcie, dużo bardziej kosztowne i czasochłonne daje zdecydowanie lepsze rezultaty. W projektach, gdzie głównym celem jest aplikacja wiedzy do praktyki biznesowej tego typu wsparcie ma fundamentalne znaczenie i zapewnia sukces projektu mierzony wzrostem wskaźników biznesowych.
Czym powinny charakteryzować się systemy wspierające implementację wiedzy? Jest kilka elementów, o których warto pamiętać przy ich projektowaniu lub wyborze:
Przy tak zaplanowanych mechanizmach, ze wsparciem moderatora i eksperta merytorycznego proces rozwojowy może całkowicie zmienić swój charakter, zwiększając prawdopodobieństwo takiego zaplanowania działań wdrożeniowych, które skutecznie przetransferują podawaną podczas szkoleń czy warsztatów wiedzę w działania w warunkach realnego biznesu. W takim podejściu tradycyjne szkolenie czy zasób online przestaje być incydentem, a staje się punktem wyjścia do realnej zmiany gwarantowanej przemyślanym, rozciągniętym w czasie procesem wdrożeniowym, zaprojektowanym w odpowiedzi na zdiagnozowane potrzeby biznesu i przy jego udziale.
Treści, na które warto zwrócić uwagę
Jednym z problemów związanych ze szkoleniem pracowników (także e-learningowym) jest ich umiejętność i zdolność zapamiętywania informacji prezentowanych w trakcie kursu. Dlatego w e-learningu świetnie […]
Na potrzeby warsztatów z metodyki e-learningu, które od lat prowadzę ukułam sobie termin opresyjny e-learning. Być może coś podobnego funkcjonuje na rynku – […]
6 października marka e-learning.pl zoorganizowała pierwszą edycję konferencji pt. E-learning w biznesie. Konferencja miała – oprócz dziesięciominutowego wystąpienia rozpoczynającego wydarzenie […]